www.socjologia.xmc.pl

*** Rozumiejąc społeczeństwo, zgłębiając tajniki ludzkich interakcji, socjologia to droga do pełniejszego zrozumienia świata. ***

👍 Tożsamość Społeczna w Ujęciu Socjologicznym

Tożsamość społeczna – to sposób doświadczania siebie przez aktora społecznego. Jest to układ autodefinicji tegoż aktora; zbiór wyobrażeń, sądów, przekonań, które jednostka konstruuje wokół siebie. Poliformizm zjawiska, tzn. jednostka myśli o sobie na tysiące sposobów – „ja” może oznaczać wiele rzeczy. Pojęcie tożsamości w mowie potocznej jest inaczej definiowane.

Tożsamość Społeczna - Socjologiczne Refleksje i Analiza

Jakie cechy składają się na tożsamość

Aspekt dynamiczny tożsamości – Pojęcie tożsamości wskazuje na kontynuowanie w czasie pewnych cech osobowości. Mimo zmian jednostka pozostaje cały czas tym samym. Aspekt ten widać szczególnie silnie u Eriksona – „identyczność jaźni” jako trwałość pozostawania tym samym.

Aspekt strukturalny tożsamości – bycie kimś może być pojmowane jako identyfikacja, oraz jako identyzacja (ujednostkowienie – traktujemy siebie jako byt niepowtarzalny i jednostkowy). Tożsamość jest rezultatem przyjęcia pewnych cech od innych.

W wyniku identyfikacji powstaje tożsamość społeczna, czyli opis siebie w kategoriach społecznych.
W wyniku identyzacji powstaje koncepcja siebie, efekt refleksji jednostki, osobistych doświadczeń, definiowanie siebie w kategoriach ról społecznych.

  • – Identyfikacja – „my” – „nie my”
  • – Identyzacja – „ja” – „nie ja”

Ralph Turner wyróżnił

  • Obraz siebie – fotografia postrzeżeniowa. Wizerunek własnej osoby w pewnym momencie.
  • Koncepcję siebie – zmienia się powoli i występuje w niej dążenie do spójności.


Seria obrazów siebie składa się w dłuższej perspektywie na koncepcję siebie. Mamy zatem jaźń sytuacyjną – postrzeganie siebie w danym momencie i jaźń biograficzną – względnie trwały i niezmienny zespół przeświadczeń i opinii jednostki o samej sobie.

Metody badania tożsamości jednostki

Test dwudziestu stwierdzeń (TST – Twenty Statements Test). Technika ta polega na tym, że respondent ma dać 20 numerowanych odpowiedzi na pytanie „kim się jest”. Istotne są dla badań psychiatrycznych (np. zaburzenia tożsamości) i jako metoda badania stopnia adaptacji (np. mniejszości etnicznych).
Istnieją różne sposoby analizowania treści kwestionariuszy TST:

Schemat Gordona – osiem kategorii opisywania samych siebie:

  • 1. Charakterystyki przypisane – płeć, wiek, narodowość itp.
  • 2. Role i przynależności społeczne – pokrewieństwo, otoczenie rówieśnicze, funkcje pełnione, role zawodowe.
  • 3. Identyfikacje abstrakcyjne – przekonania światopoglądowe, rozbudowania definicji roli.
  • 4. Zainteresowania i czynności z nimi związane.
  • 5. Odniesienie do materialnego posiadania
  • 6. Cztery całościowe oceny jaźni:
    – Moralna wartość
    – Poczucie samodeterminacji
    – Poczucie kompetencji
    – Poczucie integracji
  • 7. Charakterystyki personalne:
    – Styl
    – Życie psychiczne
  • 8. Właściwości genetyczne zewnętrzne
    – oceny innych
    – odniesienia sytuacyjne („inni uważają mnie za…” itp.)

Modele tożsamości (typologia głównych podejść teoretycznych):

1) model zdrowia tożsamości.

2) model interakcyjny.

3) model światopoglądowy.

4) model ekologiczny.

1. Model zdrowia tożsamości: E. Erikson – tożsamość jest sytuowana w kontekście przystosowania jednostki do środowiska (adaptacja do otoczenia, zespoły dezadaptacyjne itp.). Wykorzystywany jest ten model w psychoterapii, analizie procesów adaptacyjnych oraz badaniach ich zaburzeń. Erikson twierdził, że w zasadniczej fazie – fazie adolescencji może nastąpić nabycie tożsamości, albo dyfuzja ról – utrata poczucia kontynuacji „ja”.

Symptomy dyfuzji – Trudności z uporządkowaniem życia w czasie (trudności z organizacją czasu) Przekonanie o nikłości dotychczasowych osiągnięć, niska samoocena, brak perspektyw na przyszłość.
Rezerwa wobec relacji z innymi – wobec tego typu relacji, które mogą przekształcić się w jakieś bliższe kontakty.

2. Model interakcyjny: pojęcie tożsamości pojawia się wraz z pytaniem „jak możliwa jest interakcja?” Interakcjonizm jako kierunek zakłada, że człowiek i społeczeństwo są rezultatem interakcji. Interakcje dokonują się za pomocą symboli (interakcjonizm symboliczny).

Teza ontologiczna: interakcjonizm zakłada, że interakcja jest bytem pierwotnym – wyprzedza jednostkę i społeczeństwo.

Teza metodologiczna: przedmiotem badań socjologicznych powinna być interakcja. Jednostka uzyskuje tożsamość w wyniku interakcji. W wyniku dalszych interakcji jednostka potwierdza i modyfikuje swą tożsamość. Dla interakcjonistów ważne jest badanie relacji między jaźnią sytuacyjną, a biograficzną. Przedstawicielami tego podejścia są A. Strauss i E. Goffman.

3. Model światopoglądowy: bada się tutaj sytuację psychospołeczną we współczesnym świecie. Świat współczesny charakteryzuje się złożonością strukturalną Jednostka staje w tym świecie przed wieloma możliwymi sposobami na życie. Dawniej tożsamość jednostki była nieproblematyczna, gdyż świat nie był aż tak złożony. Pytanie „kim jesteś” nie sprawiało problemu. Dziś jednostka funkcjonuje w wielu sferach, które oddzieliły się od siebie, szczególnie sfera prywatna od sfery publicznej (prywatyzacja życia). Jednostka musi sama odnieść się do wyborów, musi w sposób indywidualny określić tożsamość. Przedstawicielami tego podejścia są Berger i Luckmann.

Model ekologiczny: wywodzi się z psychologii społecznej. Rozważa właściwości, genezę i transformację koncepcji siebie. Odnosi „ja” jednostki do środowiska społecznego. Tożsamość społeczna – społeczne identyfikacje Koncepcja siebie – seria obrazów siebie. Odnosi myślenie o sobie do struktur poznawczych. Obraz siebie – postrzeżeniowa fotografia siebie. W koncepcji tej duża waga przywiązywana jest do zależności między „koncepcją siebie”, a środowiskiem. („eko – egologia”). Zwykle jest tak, że łatwiej „otwierają się” osoby o wyższej samoocenie.

Dla socjologii najbliższe są modele


Światopoglądowy – uwzględnia wpływy jakie wywierają makrostruktury i ich zmiany.

Interakcyjny – tożsamość jest tu kluczowym pojęciem. Szuka się odpowiedzi na pytanie „jak w interakcji wyłania się tożsamość”. Koncepcja tożsamości stanowi podstawowe uzupełnienie zestawu pojęć socjologicznych. Jest to pojęcie niezbędne w badaniu relacji typu „face – to – face”; w wyjaśnianiu zachowań jednostki. Dzisiaj w socjologii nie wystarczają podstawowe pojęcia socjologiczne dla określania miejsca jednostki w społeczeństwie.